Ondernemen

Professioneel Debiteurenbeheer

Niet treuren om debiteuren!

Als ondernemer loop je altijd het risico dat klanten na levering van een product of dienst te laat of helemaal niet betalen. Hoe pak je dit aan als ondernemer? En hoe voorkom je betalingsachterstanden? Door middel van goed debiteurenbeheer houd je overzicht en controle over openstaande facturen en de geldstroom.

Met goede communicatie behoud je je klanten

Bestaande klanten zijn erg belangrijk en je wilt dan ook een goede klantrelatie behouden. Maar hoe ga je om met klanten die een factuur niet betalen? Voorkom een negatieve en agressieve aanpak en zorg voor een goede communicatie. Begin altijd met een herinnering. De kans is namelijk groot dat jouw klant de factuur is vergeten. Dit hoeft niet meteen een herinneringsbrief of mail te zijn. Bel de klant op en vraag om feedback over je product of dienst en vraag meteen of de factuur goed is ontvangen. Met een correcte communicatie krijg je waardering bij de klant en zal hij eerder geneigd zijn de rekening op tijd te betalen. Dit is een vorm van klantbinding.

Factuur nog steeds niet betaald?

Als de klant nog steeds niet betaalt, stuur je een herinnering en eventueel een tweede herinnering. Na de tweede herinnering is de volgende stap een aanmaning sturen. Hierin kun je nog steeds op een vriendelijke toon vragen om betaling. Stel er zelf een op of schakel een incassobureau in. Vaak is er in dit stadium nog kans op een betaling. Is er een tweede aanmaning nodig? Dan gebruik je vaker een dwingender toon en kun je al incassokosten vermelden.

Tips voor incasso

Deze stappen kun je zelf ondernemen voordat je een incassobureau inschakelt:

  • Check de kredietwaardigheid van je opdrachtgever
  • Stuur binnen een week je factuur met daarop de uiterste betaaldatum
  • Stuur direct na de betalingstermijn een herinneringsbrief of mail
  • Neem geen nieuwe opdrachten aan als de huidige factuur nog niet betaald is
  • Bel je klant zo nodig om in contact te blijven en de reden van wanbetaling te achterhalen

Schakel een incassobureau in

Je hebt er alles aan gedaan om je klant te behouden en toch heb je nog geen betaling ontvangen. Wacht dan niet te lang met het inschakelen van een goed incassobureau. Je hebt immers recht op de betaling. Debiteuren betalen vaak alsnog zodra ze in contact zijn geweest met een goed incassobureau. Zoek je een betrouwbaar en betaalbaar incassobureau? Dan is Rechtnet Advocaten wellicht een incassobureau voor jou.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *